placeholder

Actualitat

23317371765689587445904999369n.jpg
23317371765689587445904999369n.jpg

Presentada la programació de l'Auditori de l'Ateneu de gener a juny de 2013

15/01/2013

Després que recentment l’Ateneu - Centre Municipal d’Estudis Musicals de Banyoles avancés el programa d'activitats de l'artista resident Bunge 2013 de l’Auditori de l’Ateneu, l’excepcional Quartet Gerhard, i les activitats programades per aquest mes, entre les que destaquen el doble concert d’Andrea Motis & Joan Chamorro Group i la projecció del documental A Film about Kids and Music. Sant Andreu Jazz Band, l’equipament ha presentat aquest migdia la nova programació completa de gener a juliol de 2013. Joventuts Musicals de Banyoles aporta un cop més el gruix de la programació de l'Auditori de l'Ateneu, fent-se càrrec dels àmbits de música clàssica, músiques del món o d'arrel, jazz i concerts familiars.

 

El jazz està ben representat en una programació que arranca aquest mateix cap de setmana precisament amb tres propostes jazzístiques ja mencionades: les dues actuacions d'Andrea Motis i l'estrena a les comarques gironines de A Film about Kids and Music del director Ramon Tort, el qual farà in situ la presentació d'aquest premiat documental. Les propostes jazzístiques es completen amb l'actuació de la cantant Sara Pi, una de les sorpreses més inclassificables i estimulants aparegudes darrerament a l’escena catalana, que actuarà en format quintet per presentar composicions pròpies que fusionen l’impacte de l’R&B i del soul amb la riquesa de complexes harmonies brasileres, recollides en l’àlbum Burning (autoeditat, 2012).

 

En l’apartat de música clàssica, com ja es va avançar anteriorment, l’Auditori de l’Ateneu torna a comptar aquest any amb un artista resident: el Quartet Gerhard, considerat una de les realitats presents i futures més sòlides del nostre panorama musical. La formació proposa un autèntic recorregut per la història del quartet de corda, a través de quatre concerts, dos dels quals tindran lloc aquest semestre: Haydn & Sons i Per a Clara. També destaca l’actuació del Dúo Moreno Gistaín, que amb dos pianos damunt l’escenari interpretaran el famós i polèmic ballet Le sacre du printemps d’Stravinski i altres obres estrenades pels Ballets Russos de Diaghilev. Com a activitat paral·lela es projectarà el documental Això és ritme!.

 

Pel que fa a les músiques del món o d'arrel, Aziza Brahim presentarà el disc Mabruk (Txalapart, 2012) a Catalunya. Aquesta cantant i percussionista nascuda als campaments de refugiats de Tinduf, Algèria, es va convertir el 2009 en el primer músic sahrauí a assolir un número 1 internacional. Per la seva banda, Rosalía, una joveníssima cantaora, ens presentarà una proposta intimista i personal amb la qual ens convida a fer un viatge musical pel jazz, el pop, el flamenc, la copla i el fado.  

 

També en l'àmbit de les músiques Per primera vegada se celebrarà DBUT, un nou concurs pensat per detectar els millors artistes i grups joves de les comarques gironines pel què fa a les músiques d’arrel, la clàssica i el jazz. Creat per Joventuts Musicals de Banyoles, de Figueres i de Girona, en aquesta primera edició Banyoles acollirà la modalitat d’arrel.

 

El públic infantil també compta amb un espectacle, especialment pensat per als nens i nenes a partir de 2 anys, Brass Brass Brass de Spanish Brass Luur Metalls, considerat com un dels millors quintets de metall del món. Al ritme de la cèlebre obertura de Richard Strauss Així parlà Zaratustra, els SBLM ens conviden a endinsar-nos en la fascinant sonoritat dels metalls.

 

Pel que fa a les anomenades músiques modernes, ja fora de la programació de JMB, Pablo Carbonell, que va saltar a la fama com a reporter de Caiga quien caiga, presentarà Canciones de cerca (18 Chulos, 2012), un disc en què hi figuren col·laboradors de luxe com Los Delincuentes i Raimundo Amador, i que desgranarà a l’Auditori en solitari. Després de més d’un any lluny del públic, Gossos tornaran a primera línia a partir del maig per presentar nou disc i nou directe, i a l’Auditori realitzaran la presentació d’aquest nou treball a les comarques gironines. Una altra presentació a les comarques gironines és la de l’espectacle Cançons de nosaltres i el món, dels cantautors Miquel Abras i Cesk Freixas, que uneixen esforços i sumen el seu repertori per explicar històries sinceres i properes, carregades amb grans dosis d'esperança, acompanyats únicament de la calidesa de les seves veus. Finalment, cal destacar el sempre sorprenent Paul Fuster, que ha construït una bici amb les seves pròpies mans, hi carregarà una guitarra, també feta per ell, i actuarà a Banyoles dins de la seva nova aventura: tocar seixanta dies seguits per tots els racons de Catalunya i del País Valencià, pedalant de dia i actuant de nit.

 

En la seva vessant formativa l’Auditori acollirà diverses audicions de l’Escola Municipal de Música i del Taller de Música de Banyoles. Així mateix, s’hi duran a terme diverses activitats organitzades per altres col·lectius molt actius a la comarca del Pla de l’Estany.

 

De les 33 activitats programades en total a l’Auditori, la meitat són de pagament i a partir de demà se’n podran adquirir les entrades a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Banyoles (pg. Indústria, 25 / 972 57 00 50) o al servei de Tel.Entrada de Catalunya Caixa (a les oficines, al 902 10 12 12 i al web www.telentrada.com).

 

La proliferació de noves formacions musicals arreu de Catalunya és un fet, des de fa temps, imparable. L’enorme qualitat musical que molts d’aquests artistes mostren sobre l’escenari és indiscutible. I en aquesta nova programació, l’Ateneu Bar potencia més que mai aquesta nova fornada, amb Coriolà, guanyadors del Premi Joventut 2012 i que actuaran en el marc de la desena edició del festival (a)phònica; Empty Cage, guanyadors del Sona 9 2012, i que la seva actuació està emmarcat en el Black Music Festival 2013; o The Free Fall Band, que recentment han publicat el seu primer disc, Elephants never forget (Buenritmo Records, 2012), sota l’atenta mirada de Miqui Puig. També hi tenen cabuda artistes emergents com Guillem Roma & Camping Band Orchestra, un concert dins dels actes de la diada de Sant Jordi 2013, o Ferran Palau, que presentarà el seu àlbum de debut, L’Aigua del Rierol (Amniòtic Records, 2012), acompanyat de Jordi Matas. A més, s’hi sumen l’homenatge al 20è Festival de Jazz de Banyoles, les jam sessions, la iniciativa El Documental del Mes (amb documentals com El planeta dels cargols i Kuchu), altres documentals, el cicle La crisi a ritme de Sarabanda (que a través de tres pel·lícules reflexionarà sobre la crisi econòmica), l’espectacle Dones i els Pessics Literaris.

 

Més formació

Ja sigui a través de l’Escola de Música, del Taller de Música, dels cursos formatius, dels concerts o d’altres activitats, l’Ateneu pretén oferir un espai obert i de diàleg al voltant de les diverses representacions i expressions musicals, i ser un motor d’impuls dels valors socials i culturals. És per això que durant aquesta nova temporada, en la vessant formativa, se celebrarà una nova edició de la Setmana de l’Ateneu, que aquest any està dedicada als 100 anys de la paraula “jazz”, ja que el 1913 el San Francisco Bulletin va ser el primer mitjà de comunicació en publicar aquesta paraula. Una setmana amb tallers, cursos i actuacions musicals gratuïtes i obertes al públic, però d’inscripció prèvia obligatòria a la secretaria de l’Ateneu. També s’han programat vuit cursos dirigits a col·lectius tan diversos com tècnics de so, embarassades, persones amb discapacitat intel·lectual i músics professionals, entre d’altres, i que es van presentar la setmana passada.

Més notícies

Lucia Fumero estrena “La Naissance de la Mer” a l’Auditori de l’Ateneu de Banyoles

La pianista i compositora barcelonina presentarà per primera vegada en directe aquest univers íntim d’electrònica, piano i veu en el marc de

04/06/2026

Meritxell Noguer protagonitza un nou concert del cicle Clàssic Vermut a Banyoles

Música clàssica i vermut s’uniran el diumenge al migdia al Claustre del Monestir El cicle Clàssic Vermut de Joventuts Musicals de

14/05/2026

Joventuts Musicals de Banyoles dona continuïtat al Clàssic Vermut

El cicle consolida el seu format al Claustre del Monestir amb tres noves propostes protagonitzades per joves talents que es faran durant aquesta

07/04/2026

Vint-i-sis propostes de música clàssica, antiga, jazz, músiques d’arrel i creatives, en el catàleg de la Xarxa de Músiques 2026-2027

Un total de vint-i-sis propostes de música clàssica, antiga, jazz, músiques d’arrel i creatives formen part del catàleg de la Xarxa de

07/04/2026

L'assemblea general 2026 de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya se celebra el 28 de març

L'assemblea general ordinària 2026 de la Federació de Joventuts Musicals de Catalunya se celebra el dissabte 28 de març a partir de les 10 h de

01/03/2026

El quintet Bratia arriba a Banyoles per presentar el seu primer àlbum

El quintet barceloní presentarà el seu primer àlbum, ‘Balkan Pompe Ignition’, una explosiva fusió de música balcànica i jazz

25/02/2026

La nova artista resident de l’Ateneu de Banyoles és Lucia Fumero

La pianista, cantant i compositora que destaca per ser una de les veus més personals consolidades de l’escena actual, oferirà un total de tres

02/02/2026

L’Enric Fuster Quartet guanya la primera edició del Premi Step de Jazz

L’Enric Fuster Quartet ha estat el guanyador de la primera edició del Premi Step de Jazz creat per la Federació de Joventuts Musicals de

30/01/2026

Banyoles acull un concert d’alt nivell amb quatre figures destacades de la música de cambra

L’Auditori de l’Ateneu de Banyoles acull l’estrena d’aquest programa que passarà a formar part del cicle Liceo de Cámara XXI del Centro

21/01/2026

'El Cant de la Sibil·la' es tornarà a interpretar a l’església de Santa Maria dels Turers de Banyoles

Banyoles consolida les novetats presentades l’any passat entorn a aquest cant d’origen medieval. Aquest dimarts 24 de desembre a

07/01/2026

Guillem Palomar, Francisco Javier Sánchez Barajas, Hugo Gómez-Chao i Jon Esnaola guanyen les quatre primeres beques de composició de Joventuts Musicals de Catalunya

Els compositors Guillem Palomar (Barcelona, 1997), Francisco Javier Sánchez Barajas (Barrancabermeja, Colombia, 1995), Hugo Gómez-Chao (La Corunya,

22/12/2025

Mor Jordi Roch, referent del món de les Joventuts Musicals

Jordi Roch, referent del món de les Joventuts Musicals, ha mort avui als 94 anys. Metge de professió, Roch era un amant de la música que des de la

15/12/2025

Dani Jané presenta 'Vida' a l’Auditori de l’Ateneu de Banyoles

Jané presenta el seu tercer treball discogràfic, un projecte que integra instrument tradicionals i tecnologia en format de quintet i que

28/11/2025

Joventuts Musicals de Catalunya crea un Premi d’Interpretació de Jazz per impulsar i donar visibilitat al talent emergent

La Federació de Joventuts Musicals de Catalunya amb el suport de la Fundació Ferrer de Música crea un Premi d’Interpretació de Jazz

24/11/2025

Diego Ares tanca la residència artística a l'Ateneu de Banyoles acompanyat per la GIO Symphonia

El darrer concert de la seva estada a Banyoles serà un viatge musical del Barroc al segle XX amb la GIO Symphonia i el clavecí de Diego

20/11/2025

El Palau de la Música Catalana acull el concert del guanyador de la tercera edició del Premi La Flama

El Petit Palau del Palau de la Música Catalana acull dissabte 15 de novembre el concert del guanyador, Trio Kórena, de la tercera edició del

31/10/2025

Olga Benito protagonitza l'últim concert de tardor del cicle Clàssic Vermut

‘L’arpa entre França i Catalunya’ proposa un recorregut musical que uneix dues tradicions a través de l’arpa Després dels

28/10/2025

Oriol Marès & Talal Fayad Quartet desembarca a Banyoles amb 'Estuarium'

L’àlbum debut de la formació celebra la riquesa de la diversitat mediterrània, en un treball que uneix tradició i modernitat. Aquest

24/10/2025

La saxofonista Aina Font guanya el Premi Joventuts Musicals de Catalunya del cicle Primer Palau

La saxofonista alacantina Aina Font (Alacant, 1999) ha guanyat el Premi Joventuts Musicals de Catalunya, al millor intèrpret d’obra d’autor

18/10/2025

Olga Benito: “M'agrada compartir música amb els companys, és una manera de crear connexions molt especials”

Olga Benito va créixer sentint tocar l’arpa a la seva àvia, Rosa Balcells, arpista i pedagoga que va consolidar a Catalunya una escola d’arpa

02/10/2025
Aquest lloc web utilitza "cookies" pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. En navegar-hi n'acceptes l'ús. Més informació
ACCEPTAR